Fascisme framing

Gisteren herdachten we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Voor mij was het ook een dag van reflectie op de reacties, die ik heb gekregen op de 5 mei poster. Dat waren er heel veel en helaas ook behoorlijk zwart-wit. Ik zette vorige week al een bericht op mijn Facebook pagina, waarin ik aangaf dat ik het zo jammer vond dat de maatschappij zo polariseert. 

Wat duidelijk blijkt uit de reacties van tegenstanders van de 5 mei poster is dat ze hun mening lijken te baseren op de ophef die is ontstaan, in plaats van inhoudelijk te kijken waar het nu eigenlijk over gaat. 

De campagne is er op gericht om een discussie over vrijheid los te maken, zoals Comité 4 en 5 mei al jaren doet. ‘Vrijheid spreekt niet voor zich’, gebruikten ze daar onder andere voor. Ik vind dat die vrijheid onder druk staat, maar er zijn mensen die daar minder moeite mee hebben. Breng die met elkaar in gesprek om de polarisatie af te vlakken, dat was het beoogde doel. En gelukkig heeft het mensen ook aan het denken gezet en zijn er ook veel mensen die respectvol met elkaar in discussie gegaan en daar ben ik heel blij om.

Ik snap uiteraard dat het ‘herdenken van de vrijheid’ een behoorlijk beladen term is, maar op dezelfde poster en bijbehorende actie site staat toch echt de uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan. En ja, ik ben me ervan bewust dat hij schuurt, maar zonder wrijving helaas geen glans. En ik sta er nog steeds achter, omdat vrijheid echt onze aandacht nodig heeft, zeker op 5 mei.

Maar inhoud is bij sommige criticasters slechts bijzaak en in plaats daarvan wordt direct de digitale trekker overgehaald. In onderstaand plaatje zijn de tegengestelde meningen goed zichtbaar.

Veel negatieve reacties, zelden inhoudelijk, maken verwijten en leggen een link met fascisme. Het stimuleren van een inhoudelijk gesprek over vrijheid wordt door René Meeuws als het propageren van fascistisch gedachtengoed gezien. Ik werd ook uitgemaakt voor een fascistische hufter, maar die reactie werd later gelukkig verwijderd. Het laat echter wel zien hoe ernstig de tweedeling in de samenleving is. We raken elkaar echt kwijt. En ja, ook ik vergeet af en toe tot tien te tellen.

Meip Wein verwees me naar een artikel op Joop van de VARA.

De schrijfster Sandra Salome, Bestuurslid Rotterdam BIJ1, had zich duidelijk niet verdiept in het doel van de campagne, maar schreef, waarschijnlijk geinspireerd door de ophef vandaag wel een extreem framend stuk ‘Het fascisme is terug in de samenleving.’ met als subkop: Het vergelijken van coronamaatregelen met de holocaust is echt geen “foutje” maar een doelbewuste keuze van een fascistische partij.

In de eerste plaats is het geen FvD poster, wat duidelijk te zien is aan de URL, waarnaar wordt verwezen. Sandra vond het kennelijk niet de moeite om properganda.nl/vrijheid te bezoeken. FvD en andere op de poster genoemde partijen, die opstaan voor vrijheid ondersteunen de campagne. Verder snapt ze niet dat we de Holocaust en alle andere slachtoffers op 4 mei herdenken en niet op 5 mei. Ik maak ook geen enkel vergelijk met de Holocaust. Nergens. Sterker nog, bij mij hangt de vlag vandaag halfstok uit respect voor de slachtoffers. De 5 mei poster gaat juist over vrijheid en het belang om vrijheid niet als een vanzelfsprekendheid te beschouwen.

Zij, maar al die anderen, die mensen die opkomen voor hun mensenrechten, vrijheid en het herstel van de democratische rechtsstaat in het extreem-rechtse kamp proberen te framen, geven er ook blijk van dat ze de definitie van Fascisme niet kennen. Deze mensen zijn namelijk exact het tegenovergestelde van fascisten. Van Dale hanteert de volgende definitie.

Letmegooglethatforyou:

fas·cis·me (het; o)1politieke ideologie die zich kenmerkt door autoritaire gezagsuitoefening en verwerping van de democratie

Baudet vliegt natuurlijk wel eens uit de bocht, maar ik denk niet dat hij met het benoemen van Madagascar, waarnaar in het artikel wordt verwezen in een tweet, als exit plan naar het Madagascarplan van de nazi’s wilde verwijzen. Dat lijkt mij heel sterk. Ik had die associatie in ieder geval niet. Ik zag meteen de filmposter voor me en een prima plek om naar uit te wijken als Kaag, Hoekstra, De Jonge, Grapperhaus en Rutte er daadwerkelijk in slagen om van ons soevereine land een World Economic Forum- enclave te maken. Maar kennelijk wordt alles wat hij roept of Twittert, direct opgezocht in de Nazipedia.

Ik ben het absoluut niet eens met alle denkbeelden van FvD. Ik vind dat we naar een veel socialere (let wel: niet socialistische!) maatschappij moeten streven, waarin niemand wordt uitgesloten, maar we delen onze gedachtes over vrijheid, het disproportionele corona beleid en het herstel van de democratische rechtsstaat, onder andere door de invoering van directe democratie.  

Sandra Salome begeeft zich met dit stuk op zeer glad ijs door mensen, die opkomen voor vrijheid, onterecht te associëren met het fascisme. Waardoor mensen als René Meeuws, maar ook mensen die mij heel dierbaar zijn, Wappies als een extreem gevaar voor de samenleving gaan zien. Terwijl zij en ik juist staan voor het tegenovergestelde en onze medemensen juist proberen te waarschuwen voor de gevaren van de mRNA prikken. Het grootste gevaar is dat je een knuffel van ze krijgt en als je het echt heel bont maakt, krijg je wellicht een bos bloemen naar je hoofd geslingerd.

Wat ik haar en René wel wil meegeven, en daar hoef je het niet mee eens te zijn, is hetvolgende. Wat er nu gebeurt in Nederland is, in mijn ogen vergelijkbaar met wat er eind jaren ’30 in Duitsland gebeurde. Ook daar werd één bevolkingsgroep stelselmatig zwartgemaakt of gediscrimineerd (nu de Wappies, straks de niet gevaccineerden.), werd de bevolking tegen elkaar opgezet (kijk hoe zwart-wit de reacties zijn), sprak de pers met één mond louter staatspropaganda (96% van de NL kranten is in handen van 2 uitgevers), , mensen die zich uitspraken tegen het regime werden opgepakt en vermoord (dat gebeurt gelukkig nog niet, maar er is wel sprake van excessief politiegeweld tegen vreedzame burgers.) En er wordt een medisch experiment uitgevoerd op de bevolking. De Wappies van toen was de WeiBe Rose-groep en ik denk dat die het meest vergelijkbaar is met de vrijheidsbeweging, die nu opstaat voor haar rechten en haar vrijheid  https://nl.wikipedia.org/wiki/Weiße_Rose

Het kan zijn dat jij niet vindt (of hoopt) dat de geschiedenis zich herhaalt. Maar tot dusverre zijn alle zaken, waar de Wappies voor waarschuwden en die werden afgedaan als complotten, uitgekomen. Ik ben wel bang dat de geschiedenis zich herhaalt. Daar mag je anders zien of zelfs afkeuren, maar het heeft werkelijk niets met Fascisme te maken. Sterker nog, we mogen Fascisme nooit, echt nooit meer toestaan. En wellicht ook ten overvloede: ik neem de grootst mogelijke afstand van Fascisme.

18 Reactie's
  • Wouter annes
    Geplaatst op 09:56h, 05 mei

    Hartelijk dank voor deze verwoording.
    Ik kan het hier grondig mee eens zijn.

    Zojuist gelezen dat het corona paspoort er komt.. Ofwel de corona ausweiss..

    In het begin van deze gemaakte pandemie werd opgeroepen tot solidariteit met de mensen die vatbaar zijn voor het virus.

    Nu worden mensen die de angst niet hebben gevoeld, door logisch te redeneren, uitgesloten van de maatschappij omdat ze de noodzaak tot vaccineren niet zien.

    Waar is de solidariteit gebleven die wij moesten hebben voor oa de ouderen?

  • René van der Meulen
    Geplaatst op 10:04h, 05 mei

    Je mag van alles vinden in dit land. Over elkaar. Over Coronamaatregelen. Over de media. Over vaccineren. Over Baudet. Over Rutte. Maar bepaalde fatsoensnormen moeten we in acht houden anders wordt het een zooitje. Dus, geen hulpverleners of politieagenten aanvallen. Geen politici bedreigen. Geen propaganda over de rug van mensen die de hoogste prijs hebben betaald voor onze vrijheid. Jullie stelling dat wappies en niet gevaccineerden op dezelfde manier worden vervolgd als de Joden tijdens de Duitse bezetting is spugen in het gezicht van alle oorlogsslachtoffers en hun nabestaanden. Het is makkelijk scoren over de rug van de ruim 100.000 Nederlanders die zijn vermoord door de nazi’s. Gelukkig is er nog zoiets als algemeen fatsoen in ons land en zijn de meeste landgenoten het met me eens. Fijn om te zien dat deze onsmakelijke FvD propaganda als een boemerang terugkomt.

  • Anoniem
    Geplaatst op 10:33h, 05 mei

    Omdat er dus blijkbaar nog meer compleet wereldvreemde mensen rondlopen dan alleen Thierry Baudet, die deze dag willen gebruiken om stil te staan bij ‘vrijheden die werden afgepakt in 2020 en 2021’, kan ik het niet laten om even deze enorme open deur toch maar in te trappen (wie had gedacht dat dat nog nodig zou zijn?)…
    Wat betekende bevrijdingsdag onder meer voor Nederland?
    – Einde aan de Arbeitseinsatz (dwangarbeid); Nederlandse mannen vanaf 17 jaar werden verplicht om te werken in de Duitse oorlogsindustrie. Hier werden ook razzia’s voor gehouden. Vele van deze Fremdarbeiter overleden omdat met name wapen- en munitiefabrieken geliefde doelwitten waren van de geallieerden.
    – Einde van de Jodenvervolging. Dit begon met het verstoten uit de maatschappij en het afpakken van rechten, tot het deporteren naar kampen. Naar schatting zijn er meer dan 100.000 Nederlandse Joden omgekomen.
    – Einde aan deportatie en massamoord van gehandicapten en chronisch zieken.
    – Einde aan vervolging Roma en Sinti.
    – Einde aan het verbod om onderduikers te helpen.
    – Einde aan verbod aan andere politieke partijen (naast de NSB dus), en een einde aan vervolging van politieke tegenstanders.
    – Einde aan vervolging van homoseksuelen.
    – Einde aan represailles; als antwoord op verzetsdaden werden tijdens de bezetting burgers geëxecuteerd. Ook werden mensen zonder aanklacht opgepakt en gevangen gezet als borg, als reactie op acties uit het verzet.
    – Einde van totaal verbod aan kritische houding tegenover het regime; ‘Illegale pers’ (opgericht door verzetsgroepen) konden eindelijk een gekleurder beeld van de wereld laten zien. Verschillende van deze kranten gingen na 1945 ‘bovengronds’,. De voornaamste kranten waren o.a. Het Parool en Trouw (tegenwoordig benoemd door covid-complot-gekkies als ‘te mainstream’ en ‘niet-kritisch’).
    – Einde aan verbod op Joodse en andere buitenlandse ‘ontaarde’ kunst.
    – Einde aan verbod op loyaliteitsverklaring aan de bezetter voor studenten.
    – Einde aan verbod op vakbonden.
    En wat betekent/betekende de coronamaatrdegelen voor Nederlanders?
    – Tijdelijk een beetje afstand houden tot elkaar, wat minder mensen op bezoek dan normaal.
    – Tijdelijk thuis werken (geen regel, slechts een advies).
    – Even niet naar festivals kunnen (misschien lastige vergelijking hoor, er bestond immers nog geen Awakenings of Lowlands in 1940)
    – Even niet op vakantie kunnen
    – Even niet naar de IKEA vergapen aan meubels met het hele gezin op een fantasieloze zaterdag
    – Even buiten sporten i.p.v. binnen
    – Even thuis films kijken i.p.v. in de bioscoop (maar gelukkig mag je wel zelf het onderwerp van de film kiezen, geen propaganda of anti-Joodse films,. Jeej!)
    – Even niet in een restaurant eten maar laten bezorgen (of in het ergste geval moet je het zelfs afhalen!).
    – Sinds kort; helemaal moeten reserveren voor een terras (‘van de zotte!’)
    – Voor de mensen werkzaam in horeca of detailhandel even doorbijten met overheidssteun en rustig wachten tot onze (nog altijd kapitalistisch geaarde) economie weer op 200% gaat draaien als vanouds.
    Fijne bevrijdingsdag iedereen ❤️

  • Koen Verhagen
    Geplaatst op 12:30h, 05 mei

    Hoi Piet, Dank voor je reactie en jouw visie op de poster. De actie is heel duidelijk gericht om een discussie over vrijheid in een gepolariseerde wereld op te wekken. En ja, hij schuurt, maar sluit wel aan bij de doelstelling van Comité 4 en 5 mei zelf op haar website heeft staan: “Daarnaast is 5 mei ook een dag om ons te bezinnen op het belang van vrijheid en om ons te realiseren dat vrijheid kwetsbaar is.”

    Diverse politici hebben direct de digitale trekker overgehaald en hebben zich geen moeite getroost om zich inhoudelijk te verdiepen, maar hebben de kans aangegrepen om de goed bedoelde actie te misbruiken om een aantal drugpunten te scoren. Diezelfde personen zijn overigens ook verantwoordelijk voor de meest ingrijpende, slechtst onderbouwde en minst nodige vrijheidsbeperkingen sinds WOII.

    Het is geenszins de bedoeling geweest om link te leggen met de slachtoffers van de weerzinwekkende acties van de Nazi’s. Die herdenken we op 4 mei. En op 5 mei moeten we er voor waken dat de moedige acties van de helden, die ons van de Nazi’s hebben bevrijdt niet voor niets zijn geweest. En daar dreigt het wel naar toe te gaan, in mijn optiek. In Duitsland is de medische discriminatie al een feit en je kunt er vergif, of een vaccin, op innemen, dat dat hier ook gaat gebeuren.

    https://amp.tagesspiegel.de/politik/kabinett-beschliesst-lockerungen-corona-regeln-fallen-am-samstag-fuer-geimpfteund-genesene/27154242.html?fbclid=IwAR3v8Dd4Hv4BHUrzBLfDyeHzKcSB9TGDM9Urh8ddR7MwfMc-72DChIt2Y3c

  • Koen Verhagen
    Geplaatst op 12:34h, 05 mei

    De periode waarin we ons in Nederland nu bevinden is vergelijkbaar met de periode kort voor de oorlog, zoals in het artikel te lezen is. Je reageert m.i. op de ophef die is ontstaan en niet inhoudelijk op de boodschap: Zie ook mijn reactie bij Piet Pouw.

  • Koen Verhagen
    Geplaatst op 12:43h, 05 mei

    Als je een kikker langzaam opwarmt in water, blijft hij zitten tot hij sterft. Gooi je hem in kokend water, dan springt hij eruit. Dank voor je opsomming van de vrijheden, die nu al ingeperkt zijn. De lijst misdaden tegen de mensheid van de Nazi’s is gruwelijk en niet goed te praten, de lijst misdaden tegen de menselijkheid die momenteel plaatsvinden is groeiende. Ik hoop dat ik ongelijk krijg met mijn voorspelling, dat jouw lijst nog fors zal groeien en dat ook de aard en intensiteit van de misdaden zal stijgen. In mijn blog maak ik een vergelijking met de periode eind jaren ’30. Nog voor de echte gruweldaden begonnen. Ik vind de vergelijking met nu angstaanjagend.

    Daarom is het belangrijk dat we nu verbinden om te zorgen, dat we onze vrijheden herwinnen om te voorkomen dat het van kwaad naar erger gaat. Parool en Trouw zouden hun journalistieke taak weer eens op kunnen pakken om het beleid grondig onder vuur te nemen. Hun taak tijdens de oorlog is nu overgenomen door partijen als LNN Media, BLCKBX, Weltschmerz, ON en diverse burgerjournalisten. Het is goed dat zij er zijn want de pluriformiteit in de massapers is ver te zoeken. 96% van de kranten is in handen van twee uitgevers (Mediahuis en DPG) en op een enkeling daargelaten komen de meeste journalisten niet verder dan het copy/pasten van persberichten en doorgeven van overheidsinformatie.

  • Kees
    Geplaatst op 15:57h, 05 mei

    Walgelijk zo als jullie bezig zijn. Jullie advertentie in de NRC van 4 mei geeft aan dat jullie echt ontspoort zijn extremistische ideeen hebben.. spuug de samenleving in de bek en schoppen we puppy’s dood. Dit geeft aan geen waarden en normen en ethisch ontspoort. Walgelijk om hier 4 mei voor te misbruiken

  • Koen Verhagen
    Geplaatst op 20:47h, 05 mei

    Hoi Kees. Het gaat over 5 mei.

  • Piet Pouw
    Geplaatst op 08:51h, 06 mei

    ‘Diverse politici’ het verwijt maken dat zij “misbruik maken van een goed bedoelde actie” om drugpunten (?) te scoren, is een gotspe van de bovenste plank. Misschien is je verwijt terecht, maar is dit niet een typisch gevalletje “de pot verwijt de ketel”?………

  • Hans Smits
    Geplaatst op 12:05h, 06 mei

    Beste Koen,

    “Daarom is het belangrijk dat we nu verbinden”, schrijf je hierboven. Dat klinkt mooi. Tegelijk brengt jullie poster het tegenovergestelde van verbinding tot stand: polarisatie. In de commentaren klinken heftige woorden van voor- en tegenstanders, over fascisme, extremisme, walging. Als ik een stapje achteruit doe en van een afstand kijk naar wat er gebeurt, zie ik angstaanjagende dingen gebeuren. Nederlanders raken elkaar kwijt, mensen haten en verwensen elkaar, zijn niet meer in gesprek. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan dat we een tijd onze vrijheden kwijt zijn. Ik besef heel goed dat het een zware tijd is, en dat velen van ons persoonlijk geraakt worden. Ik besef ook dat de gevolgen op lange termijn nog niet te overzien zijn. Maar er is in elk geval iets waar jij en ik invloed op hebben: we kunnen verbinding zoeken. Daarvoor is nodig dat we niet schelden, maar luisteren. Dat we niet naar elkaar wijzen, maar voor elkaar offers brengen. Dat we zelfs iets van onze vrijheid opofferen. Dat we elkaar niet wantrouwen, maar vertrouwen. Dat we óók onze overheid vertrouwen. Ik daag je uit om je creativiteit in te zetten om te voorkomen dat we elkaar verder kwijtraken. En om het niet bij woorden te laten, maar je actief in te zetten voor verbinding. Verbinding die misschien nog wel veel belangrijker is dan jouw en mijn vrijheid.

    Vriendelijke groet,
    Hans

  • Koen Verhagen
    Geplaatst op 13:21h, 06 mei

    Hoi Hans, dank voor je reactie, die ik zeer waardeer. Ik ben op dit moment bezig met een stuk dat over verbinding gaat. Want ik zie het ook. Ik denk dat de discussie heel anders was geweest als de discussie inderdaad over vrijheid was gegaan en de mensen die voor die vrijheid hebben gestreden. Kaag en cs. hebben de poster echter direct gekoppeld aan de gruwelijkheden, die we de dag daarvoor herdachten. Hoe zou de discussie zijn geweest als juist zij bijvoorbeeld de poster had gedeeld met ‘Vrijheid is niet vanzelfsprekend.’ Ik besef me dat ik heel wat heb los gemaakt en dat heeft mij ook aan het denken gezet. Dus ik ben heel benieuwd wat je straks van het stuk vindt.

  • Koen Verhagen
    Geplaatst op 13:23h, 06 mei

    Dank, Piet. Ik ga over je reactie nadenken en verwerken in het volgende artikel.

  • Anthon Hoeve
    Geplaatst op 14:50h, 06 mei

    Domheid blijkt het grootste probleem te zijn; telkens weer. Jammer – maar leren uit de geschiedenis is voor de meeste mensen blijkbaar te moeilijk. Goed dat deze poster er is.

  • Rataplan
    Geplaatst op 16:24h, 06 mei

    Opmerkelijk Koen, dat je zegt dat je met de poster doelde op (alleen) 5 mei: bevrijdingsdag. Je kopieert n.b. de poster van het 4 / 5 mei comité. De ene dag kan niet zonder de andere. Los daarvan: óók alleen de bevrijding v.e. wereldoorlog in verband brengen met onze huidige ongemakkelijke bewegingsonvrijheid is net zo belachelijk.
    Wat opvalt: je reageert op een aantal kleine reacties van mensen die hun afkeuring laten blijken en pareert ze met: noem feiten, wees inhoudelijk o.i.d.

    Maar op zeer inhoudelijke kritiek ga je geheel niet in. Voorbeelden: Anoniem in je blog ‘Wel gelijk’; en ook diens reactie gisteren op dit blog: een prachtige spiegel. Je kijkt er niet in. MIjn kritiek een paar dagen geleden dat een groot deel v.d. anti-maatregelmensen voornamelijk ik-gericht bezig zijn met hun eigen belangen en op geen enkel manier rekening wensen te houden met anderen. Je doet er helmaal niks mee; negeert het gewoon.

    Dan nog iets: ook de slagzin in je huidige blog ‘nooit maar dan ook nooit meer fascisme’ is om zelfde reden net zo misplaatst als je parafrase op de 4-5 mei poster. Je keus uitgerekend dit soort gedenkwaardige slogans te ‘gebruiken’ (voortkomend uit de lessen van de zwartste periode in de geschiedenis) is werkelijk een gotspe. Fascisme framing? Je medematen-ondertekenaars weten er regelmatig wel raad mee.
    De precieze leus is trouwens ‘Nie wieder Faschismus, nie wieder Krieg’. Jij en je medestanders wekken niet de indruk zelfs maar je te kunnen verplaatsen in de werkelijke reikwijdte van deze woorden.
    Op 4 mei de 4 mei lezing gezien/gehoord, met daarin o.a. mevrouw Weyl? Die ruim over de 80 nog steeds Duitse scholen bezoekt om te praten met tieners over de betekenis van bovenstaande woorden. Zwijg er anders liever over.
    Of ‘s avonds TheaterNaDeDam gezien, waarin de secretaresse van Goebbels in een eenacter werd neergezet door een 33-jarige actrice? Livestream vanuit Carré. Geen enkel fysiek publiek. En geen geklaag over de maatregel dat er niemand bij aanwezig kan zijn, of ander onvolwassen selfish geneuzel. Gewoon hup: deze performence moet gezien worden, als iemand ook maar enigszins wil begrijpen wat werkelijke onvrijheid inhoudt,
    Grow up! Ga iets werkelijk zinnigs doen.

    https://nos.nl/artikel/2379598-van-haga-neemt-afstand-van-5-mei-poster-van-forum-voor-democratie

  • Peter Böing
    Geplaatst op 21:04h, 06 mei

    Beste Koen Verhagen,

    Ik denk dat al die negatieve reacties te wijten zijn aan het “supersnel scoren” van tegenwoordig. Ik vind het tevens laf om “anoniem” te reageren op zaken. Misschien ligt het ook een klein beetje aan het gebruik van de kleuren. Maar ik neem aan dat goede lezers de nodige tijd nemen om een tekst goed tot zich te laten komen. De ‘anonieme’ reactie is helaas in het geheel historisch onjuist.

    Er is sinds 1945 nog steeds sprake van allerlei vormen van dwangarbeid, wereldwijd wordt het Joodse Volk (=Israel) nog steeds uitgekotst, de gehandicapte medemensen en genetisch mismaakten zijn het leven niet waard (abortus/euthanasie), zigeuners en woonwagenbewoners zijn nog steeds niet welkom in “beschaafde plaatsen”, immigranten/asielzoekers worden nu ook als wilde beesten bejaagd, politiek actief zijn wordt nu ook extreem gehinderd, LHBT-etc worden nu ook nog vreemd gevonden, vormen van represailles zijn er nog steeds, vrijheid van pers is thans extreem selectief te noemen (censuur wordt gepleegd door verschillende partijen). Verder: wat Kunst is voor de een, is Kitsch voor de ander en andersom. Ook zijn er nog steeds beperkingen om te kunnen studeren, huidige vakbonden worden nog steeds als hinderlijk ervaren.

    De maatregelen die genomen zijn ter bestrijding van een ziekte hebben na verloop van tijd een steeds groter wordende negativiteit voor de gehele Mensheid tot gevolg. Gevolgen zijn bijvoorbeeld: toegenomen eenzaamheid, toegenomen asociaal gedrag, constante angst, geen ontspanning, minder lichaamsbeweging, onzekere toekomst voor allen….

    “Anoniem” Wie bent U?

    Peter Böing

  • Mark Kaiser
    Geplaatst op 22:01h, 06 mei

    “Nederlanders raken elkaar kwijt, mensen haten en verwensen elkaar, zijn niet meer in gesprek. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan dat we een tijd onze vrijheden kwijt zijn.”

    Maar is dat niet juist het punt? Mensen haten en verwensen elkaar omdat ze niet dezelfde mening hebben. De Nederlandse overheid doet er op dit moment ALLES aan om een mening die niet overeenstemt met het kabinetsbeleid de kop in te drukken. De kranten werken hier, volgens eigen zeggen, aan mee: één lijn houden moeten we. Demonstraties tegen het overheidsbeleid worden met harde hand de kop in gedrukt. Volstrekt vredelievende burgers worden mishandeld, simpelweg omdat ze zittend opkomen voor hun mening. Andere demonstraties lijkt men geen problemen mee te hebben. Zelfs Amnesty geeft dit aan. Ik ben zelf bij enkele demonstraties voor de vrijheid geweest: op geen enkel moment was er geweld, totdat de arrestatie eenheden ingrepen en chaos veroorzaakten. Denkt u dat dit ontwapenend werkt? Of zou dit juist polariserend werken?

    Als ik strijd tégen de maatregelen denkt met ook altijd dat ik iets heb tegen mondkapjes, tegen afstand houden of alleen maar vanuit huis werken. Ik zeg u: als er ook maar één vezel in mijn lichaam zou zijn dit deze maatregelen proportioneel, logisch en nuttig zou vinden dan had ik daar helemaal geen probleem mee. Mijn strijd gaat juist over het feit dat mensen zich op geen enkele manier kritisch opstellen richting de overheid en hun adviseurs. Elke discussie moet worden vermeden, op basis van pure angst. En daar durf ik een parallel te trekken met de jaren ’30… Om het dan maar zo te zeggen: het gaat mij niet om dat gele lapje stof welke ik moet dragen. Het gaat erom waaróm ik het moet dragen.

    Verder zegt u het volgende:
    “Daarvoor is nodig dat we niet schelden, maar luisteren. Dat we niet naar elkaar wijzen, maar voor elkaar offers brengen. Dat we zelfs iets van onze vrijheid opofferen. Dat we elkaar niet wantrouwen, maar vertrouwen. Dat we óók onze overheid vertrouwen.”

    Mag ik zeggen dat u volgens mij niet luistert? Dat u geen offers brengt? En dat u uw en ónze vrijheid opoffert door uw eigen angst? Dat u geen vertrouwen heeft in uw medemens? Maar slechts in de almachtige overheid?

    Het is allemaal terug te voeren op één ding: vertrouwen in de overheid. Dit is als een religie: je hebt het of je hebt het niet lijkt het. Wat ik echter wel merk, is dat de mensen die vertrouwen op de overheid dit doen op basis van “vertrouwen” en niet op basis van feiten. Er is een overmacht aan bewijs dat de overheid niet de juiste keuzes maakt, dat ze niet het volk vertegenwoordigen en dat ze simpelweg corrupt zijn (niet alleen ten tijde van deze crisis). Alle vrijheidsbeperkende maatregelen die nu gelden betekenen maar één ding: kassa voor big pharma en meer macht voor de overheid. Er worden tientallen peer-reviewed studies aangedragen dat bepaalde maatregelen zinloos zijn vóórdat ze zijn ingevoerd: ze worden volledig genegeerd. Het RIVM doet er doelbewust alles aan om de besmettingscijfers en de angst zo hoog mogelijk te houden. Van het ophogen van het aantal cycli naar het testen van mensen zonder symptomen naar het dubbel tellen van mensen die ook in een commerciële teststraat zijn getest. Om het over de pure manipulatie van de modellen maar niet te hebben. En de lijst gaat door en door. Maar dit is allemaal “met de beste bedoelingen”.

    Bij iedereen die vertrouwen heeft in de overheid is de reactie telkens hetzelfde als ik hier over begin: ze weten het echt wel! Argumenten, bewijzen en logica doen niet ter zake. Het is alsof ik met een Jehova’s getuige in discussie ga over het bestaan van God: volstrekt zinloos. Zo ook u: u zegt mij dat moet vertrouwen op de overheid. Mag ik dat hypocriet noemen? Mensen oproepen tot verbinding, maar intussen wel alvast de voorwaarden die nodig zijn voor die verbinding naar uw hand zetten. Of mag ik u dan wel vragen om de overheid niet te vertrouwen? Om alles in twijfel te trekken? Om dingen te vragen waarvan u het antwoord misschien niet wilt weten?

    Een wijs man zei ooit: “Blind vertrouwen in de autoriteit is de ergste vijand van de waarheid.”

  • Anthon Hoeve
    Geplaatst op 15:40h, 07 mei

    Gelukkig zijn er hier ook nog een paar mensen gewoon wakker – want het lijkt wel of het grootste deel van het Nederlandse volk totaal van het ‘padje’ af is gegaan en slechts blind vaart op de maniakale overheid – die uiteindelijk ook alleen maar wat aanmoddert zonder te weten wat te doen. Slapen is voor de meesten belangrijker geworden dan wakker te zijn. De les uit de hele geschiedenis is telkens weer: De ‘brave’ burger is uiteindelijk de ‘gevaarlijkste’ burger.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: